31. oktober 2008

I smell you...

Her om dagen ble jeg minnet på en litt finurlig ting... Jeg visste det jo, har tenkt på det mange ganger, men jeg ikke på en stund.

Alle har sin egen lukt. Alle. Til og med meg. Jeg lukter visst godt.
Hah!
Det er ganske utrolig hvordan man kan linke en lukt til et hvert minne man har.Jeg forbinder lukter med nesten alt, har en lukt til hvert viktige minne...
Mennesker, hendelser, minner, steder.. Glad, trist, spennende, forelsket.
Jeg har lagt merke til det i det siste, luktene som tar meg tilbake til gode tider, fæle tider, bra mennesker og dårlige mennesker...
Jeg er så nostalgisk...:

...I helgen luktet jeg en kjær lukt jeg ikke har luktet på lenge, og som jeg ikke burde like så godt lenger. Men det gjorde jeg....

...På lørdag, på trikken hjem fra jobb, var det en mann som luktet det samme som min første kjæreste. Det er lenge siden, men magen mitt gjorde et lite hopp.

...Julaften.

...Jeg vet hvordan du luktet første gang du kysset deg.Og hvordan du luktet første gang jeg kysset deg.Det luktet det samme.

...Hvordan skjerfet til mamma luktet da jeg var liten, og hvordan jeg pleide å lukte på det da jeg savnet henne.

...Hvordan håret ditt lukter hvis det er nyvasket når du gir meg en klem før skolen!

... Lukten av regn om sommeren, særlig på hytta.

...Loftet til bestemor og bestefar.

...At jeg savnet lukten din så mye da du var borte at jeg ikke skiftet sengetøy på 2 uker, men lå i senga og luktet meg i søvn i stedet.

...Lukten hjemme hos alle vennene mine.

...Jakka di som alltid luktet røyk.

...Lukten av lillebroren min som ble tenåring alt for tidlig en fredag i sommer.

Det er rart. Lukter betyr så mye, selv om de er meget ubetydelige egentlig. Jeg mener, det er lukter for faen. Ting som går inn i nesa di, liksom... Men likevel de er så viktige i prosessen med å lage et minne for livet.

Fremdeles er det lukter som gjør meg glad, selv om minnet er fra barnhagen. Ogl ukter som gir meg bly i magen.
Og lukter jeg så inderlig skulle ønske fremdeles var der, men som ikke er det...Kanskje det er best.

3 kommentarer:

Magli Blåstrømpe sa...

Jeg har ny/egen norsk blogspotblog: http://digresjoner.blogspot.com/

Du lokter gått :)

emma. sa...

kjenner meg igjen om det med lukter ja! det er jo tross alt en viktig del av en opplevelse eller et inntrykk.. hva er din favorittlukt? :)

Emilie Blue sa...

hm... vet ikke helt hva min favorittlukt er.. er veldig glad i lukten av fersken^^ minner meg om sommeren dajeg var liten. Og Light blue fra D&G. og... en jeg kjenner lukter fantastiks godt. aner ikke hva lukten er, en blanding av masse rart tror jeg, men jeg elsker den!
du da?